Welkom in Lapland

17 juli 2013 - Jokkmokk, Zweden

Na 200 km rijden door onbewoond gebied kwamen we aan de eerste stad Kiruna .

Dit is een mijnstad waar men de kolen van de grond kan scheppen.

We zitten in Lapland of beter,( http://nl.wikipedia.org/wiki/Samisch) gebied dat horen ze hier liever.

De hele weg hebben we langs de bekende spoorlijn  http://nl.wikipedia.org/wiki/Inlandsbanan gereden.

Grappig genoeg stond er net op die spoorweg  een mooi rendiermannetje.

Na heel veel sparren gezien te hebben gaat onze tocht door Lapland verder.

We overnachten nu(vandaag) in Jokkmokk, waar we vandaag genoten van zonnig weer en 20°C.

Hier zit nog veel wild en er werd ons aangeraden om de hond tijdens het wandelen bij te houden.

Dit omdat hier nog wolven zitten,deze sluiten je hond in en vallen hem aan. Verder laten de wolven mensen met rust.(Dat van roodkapje is dus niet waar).De rendieren en ander beeskes hebben eerder schrik van ons. Aja de beren, beren zitten hier ook maar dan moet ge al geluk hebben of pech hebben dat er een op je schouder tikt.

Dit allemaal in Zweden…tuurlijk…we zitten nog steeds boven de poolcirkel.

Morgen rijden we weer verder richting Arvidsjaur....

1. Oma denise:
    17 juli 2013
    Hallo, ik ben benieuwd naar de foto's, heb je er geen doorgestuurd? tenminste ik vind geen nieuw.
    Op tijd slapen gaan hé
    Oma Denise
  2. Oma opa:
    19 juli 2013
    We hebben de foto's allemaal bekeken! Ze zijn mooi, zeker deze van Fien en Marie. Hou die 2 maar goed in het oog want die lappen zouden ons mooie grieten kunnen pakken. Maar dan krijgen ze van opa lappen.
    Kusjes van oma &opa