Van Mandal tot Bergen

10 juli 2012

Eindelijk nog eens verbinding met de buitenwereld. Het is ondertussen ook een week geleden dat we op een camping overnachtten.

Op de camperplaatsen waar we de voorbije nachten verbleven was geen wifi. Deze zijn ook meestal kosteloos maar hebben toch vaak een mooie locatie, in het centrum aan de haventjes... vandaar de nieuwe avondbezigheid... vissen. Ja, er werd al makreel en kabeljauw gevangen, gefileerd en 10' na vangst al gebakken in de pan. Heerlijk !

Fien viste zelfs een 'draakvis' op, niet om op te eten, dus terug geworpen.

Vorige dinsdag vertrokken we in Mandal, reden via Egersund noodwaarts. In Egersund was niets te zien, buiten de prachtige natuur en even verderop hebben we overnacht.

De bedoeling was om naar Stavanger te reizen, maar we namen in Lauvvik de overzet naar de Preikestolen, the place to be in Norway. Toeristisch en druk ! Maar zeer apart ! Een mooie klim naar boven over rotsblokken, een tocht van 2u enkel. Zie foto's. Het was vanop de parking aan de start 's middags op dat moment 30°. Dus goede dag uitgekozen.

Even na de klim zijn we tot Jorpeland gereden waar we dus op een camperplaats aan het water overnachtten en de eerste kabeljauw gevangen werd.

's Morgens doorheen het Nationale park gereden (tot Songesand), om van daaruit naar Lysebotten te varen, maar op zaterdag was er enkel 's ochtends een overzet en die was reeds voorbij. In Lysebotten ligt de berg met de inklemmende steen, even de naam kwijt.

Je kon wel telefonisch een overzet reserveren, maar dit duurde te lang. Daar keken we nog even naar de zeehond die zwom in de Lyssefjod.

Daarna maakten we de keuze om naar Sand verder te reizen door Hjemeland (hemel ?), we zagen daar de Jossenfjord. Was mooi ! Niet te fotograferen.

In Sand overnacht, waar we opnieuw de Duitser tegenkwamen die onze kabeljauw gefileerd had in Jorpeland. Samen met hem heeft Dirk daar een aantal uren gevist und Deutsch gesprochen. Hij kwam pas om 0.00u slapen, het was toen nog licht !

Dus zondag (eergisteren) namen we daar de overzet naar Ropeid, zo naar Etne, via Olen (raar maar waar) waar we namiddag op een camperplaats met ligweide verbleven, helemaal alleen, buiten een aantal Noren die ook van het weer genoten. Daar hielden we siesta en Fien zwom er weer. Ook foto's. Flux had watervrees. Dus heeft hij zich maar naast mij in het zonnetje gelegd. Dirk stond weer te vissen, zonder succes.

Na het avondeten vertrokken we richting Odda, om via deze weg de ene naar de andere waterval te bezichtigen. Tot de grootste van Noorwegen, ook tweelingwaterval... Ook weer indrukwekkend ! En een lawaai !

In Odda sliepen we op de parking van het nationale park, klaar om 's morgens de klim te maken naar de gletsjer ! (Folgefonn) Enkel Dirk en de kdn zijn er geraakt. Flux kon niet boven geraken wegens te stijle stenen flanken. We moesten ons omhoog trekken met behulp van voorziene koorden. Ik vond het niet erg om me op te offeren om bij de hond te blijven (:. We hadden onze walkietalkies bij en bleven zo in verbinding met elkaar. Ze namen de fleecekes, drinken en broodjes mee. Ik genoot weer van de zon en keek toe hoe anderen de flank beklommen of afdaalden.

Terug beneden, weer heerlijk gekookt (hm).

We dachten een smosje te kopen, maar per stuk kostte dit 10 € !!! In de winkel koop je een brood voor 4 €, tot 7€ afhankelijk van de soort. Een appel kost hier 1€ per stuk, aardbeien 15 €/ kilo, tomaten 18 €/ kilo. Een liter diesel 1, 75 €. Het vlees is zowat dezelfde prijs als thuis.

We reden verder tot Brimmes, waar we de overzet namen naar Buravik, over de Eitfjorden.

Van daaruit via de tunnel van 7 km naar een andere fjord. Tot onze grote verbazing was er IN de tunnel een rond punt ! Even schrikken.

Zo reden we langs de Samlafjorden , weer via de toeristische route richting Norheimsund, verschillende keren gestopt. We denken ook bruinvissen gezien te hebben, zagen vinnen en ze doken telkens op en neer.

Zo zijn we gisterenavond aangekomen in Bergen. We hebben ondertussen wel nog een waterval via de achterzijde bekeken. (Je kon er achterdoor wandelen)

Vandaag is het voor de eerste keer bewolkt en wat frisser (max 20°). Maar het zou noordwaarts nog beter worden !  Vandaag bezoeken we Bergen en laten weten hoe het was. Weet enkel niet wanneer. De planning is om verder te reizen naar Alesund wat echt prachtig moet zijn ! We hebben al heel wat moois gezien, maar er is nog veel te zien !

We stellen het allen goed !

Tot een volgende keer.

Groetjes,

Marie, Fien, Sandra, Dirk en Flux

1. Oma en opa:
    10 juli 2012
    Hallo,
    Nu lees ik pas uw reisverhaal,ik heb hier een blog of 4 die ik moet openen,op de andere heb ik de foto's gezien.Die zijn zeer mooi.
    Ik ga nu skype down-loaden ik ga dan on-line.
    groetjes